HOOGSENSITIVITEIT

De afgelopen dertig jaar heb ik mij ingezet voor kinderen een diversiteit aan problemen. In de loop van de tijd heb ik mij gespecialiseerd op gebied van hoogsensitiviteit al dan niet gecombineerd met hoogbegaafdheid.

Hoogsensitieve kinderen hebben een sneltrillend energiesysteem. Dat betekent dat zij meer en intenser waarnemen. Dit kan gelden voor alle zintuigen of enkele hiervan. Sensitieve mensen ervaren licht meer intens, geur, lichamelijke prikkels, maar ook emotionele prikkels van zichzelf en anderen komen sterker binnen. Ook komt het voor dat iemand bovenzintuiglijke waarnemingen heeft. Doordat deze prikkels zo sterk binnen komen raken zij sneller uit balans.

Het vermogen om intenser waar te nemen maakt dat zij diepere inzichten hebben in onderlinge verhoudingen, in zichzelf en hun omgeving. Over het algemeen gaan hoogsensitieve kinderen voor kwaliteit, zuiverheid en houden zij zich op een diepgaand niveau bezig met maatschappelijke thema’s. Vaak al op zeer jonge leeftijd wordt deze betrokkenheid zichtbaar en is er vaak al sprake van zelfreflectie. In groepen zijn het kinderen die met hun intuïtie vooruit kunnen zien en een zeer waardevolle bijdrage kunnen leveren in de groepssfeer en harmonie. Wanneer er sprake is van harmonie functioneren zij het beste. Ook wanneer zij de ruimte krijgen om op hun eigen tempo te werken met voldoende rustmomenten zijn het de bijzondere krachten binnen groepen.

Kinderen over wie hier wordt gesproken worden ook wel kinderen van de nieuwe tijd of indigo kinderen genoemd. Veelal wordt bij hen de diagnose AD(H)D en PDD-NOS gesteld, ook komt beelddenken, dyslexie, dyscalculi en hoogbegaafdheid vaak voor.

Omdat sensitieve kinderen meer waarnemen en intensiever beleven, zijn zij kwetsbaar. Zij kunnen onder ander problemen ontwikkelen als slaapproblemen, overprikkeling, burn-out, weinig zelfvertrouwen, perfectionisme, angsten, emotionele uitbarstingen en moeilijkheden met veranderingen.
Voor hoogsensitieve kinderen, is het een uitdaging om zichzelf in balans te houden. Voor ouders en andere opvoeders is het vaak een hele uitdaging de juiste begeleiding te geven aan deze kinderen.

In mijn praktijk heb ik vele kinderen en ouders ondersteund bij het leren leven met deze eigenschap. De begeleiding is afhankelijk van de vraag van het kind en op maat gesneden.